Οδύσσεια για τις Παιδικές Χαρές στο Δήμο Σαρωνικού

Της Δήμητρας Κατραμάδου

Οδύσσεια για τις Παιδικές Χαρές στο Δήμο Σαρωνικού

Οκτώ χρόνια μετά, με ένα κάκιστο αποτέλεσμα και ακόμη δεν γνωρίζουμε ποιος… «φταίει»! Ο λόγος για την προσπάθεια αναβάθμισης και πιστοποίησης των παιδικών χαρών στο Δήμο Σαρωνικού, η οποία ξεκίνησε το 2014, όταν την ηγεσία του Δήμου ανέλαβε ο κος. Γιώργος Σωφρόνης.

Ολα έδειχναν να ξεκινούν ομαλά, με την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου να καταθέτει μελέτη και αίτηση προς την Περιφέρεια Αττικής για 24 παιδικές χαρές, ακολουθώντας όλες τις χρονοβόρες και επίπονες γραφειοκρατικές διαδικασίες. Το αιτηθέν ποσό, σύμφωνα με τον νυν Γενικό Γραμματέα του Δήμου Σαρωνικού, κο. Μιλτιάδη Κλάπα, έφθανε στα 327.000 ευρώ. Με μία χονδρική προσέγγιση, λοιπόν, μπορούμε να υπολογίσουμε ότι η ανακατασκευή των 24 παιδικών χαρών, που είχαν ενταχθεί αρχικά στο πρόγραμμα, θα αφορούσε κατά μέσο όρο σε 13.625 ευρώ ανά παιδική χαρά. Ο κος. Κλάπας μάς ανέφερε, επίσης, ότι τελικά ο Δήμος αναγκάσθηκε να επιστρέψει στην Περιφέρεια 165.000 ευρώ από το αρχικό ποσό των 327.000. Ωστόσο, στην πραγματικότητα δεν τα επέστρεψε, απλώς δεν τα άντλησε ποτέ! Διότι, σύμφωνα με στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής, ο Δήμος Σαρωνικού κατάφερε να του καταβληθούν από το πρόγραμμα αυτό τα ποσά των 4.344,63 και 27.040,97 ευρώ το 2019, καθώς και άλλα 27.292,39 ευρώ το 2020. Να σημειώσουμε, επιπλέον, ότι, σύμφωνα με την προγραμματική σύμβαση Δήμου-Περιφέρειας, το συνολικό κόστος για τις 24 παιδικές χαρές και την επισκευή τους θα έφθανε στις 266.156,77 ευρώ λόγω της έκπτωσης του εργολάβου.

Με απλά μαθηματικά καταλήγουμε ότι, από το αρχικό πρόγραμμα της διοίκησης Σωφρόνη, ο Δήμος Σαρωνικού κατέληξε να αξιοποιήσει το ποσό των μόλις 58.677,99 ευρώ, ενώ, σύμφωνα με τα στοιχεία του νυν Γενικού Γραμματέα του Δήμου, το ποσό των 162.000, ελαφρώς λιγότερα από τα μισά, κατασκευάζοντας τελικά μόνον 2 παιδικές χαρές με κονδύλια από το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Και αυτό, το ότι, δηλαδή, κατασκευάστηκαν μόνον δύο παιδικές χαρές με χρήματα από το συγκεκριμένο κονδύλι, είναι  ο μοναδικός αριθμός στον οποίο φαίνεται να συμφωνούν όλοι: η νυν Δημοτική Αρχή, η παράταξη του κου. Σωφρόνη και η Περιφέρεια.  Διότι, πέραν των αριθμών που αφορούν στις δαπάνες, σύμφωνα με τον κο.Κλάπα σήμερα μπορούν να πιστοποιηθούν 8 παιδικές χαρές στον Δήμο Σαρωνικού, ενώ σύμφωνα με τον τέως Δήμαρχο κο. Σωφρόνη, στον Δήμο Σαρωνικού έχουμε 4 πιστοποιημένες παιδικές χαρές και μπορούν να πιστοποιηθούν τρεις ακόμη που ολοκληρώθηκαν με προγράμματα χρηματοδότησης που είχαν εξασφαλισθεί επί Δημαρχίας του. Πώς βγαίνουν τελικά τα μαθηματικά;

Παράλληλο Πρόγραμμα χρηματοδότησης από το «Φιλόδημος ΙΙ» και το Δελτίο Τύπου που δεν υπήρξε…

Στο σημείο αυτό, και πριν επανέλθουμε στο θέμα της χρηματοδότησης από την Περιφέρεια, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι, παράλληλα με αυτό το έργο, «έτρεξε» από το 2018, όταν ξεκίνησε η υλοποίησή του*1, μία χρηματοδότηση ύψους 206.000 ευρώ από το πρόγραμμα Φιλόδημος ΙΙ *2.  Το κονδύλι χρησιμοποιήθηκε για δέκα παιδικές χαρές ή για πέντε, αναλόγως τα επίσημα χείλη από τα οποία αντλεί κάποιος πληροφορίες…Αυτό το πρόγραμμα φαίνεται πως εξελίχθηκε ομαλά, αλλά προσέξτε: δεν αφορούσε στην πλήρη ανακατασκευή παιδικών χαρών, αλλά στην ««Προμήθεια – Τοποθέτηση εξοπλισμού για την αναβάθμιση παιδικών χαρών των δήμων της χώρας». Ως εκ τούτου, αφήνει ανοικτό τον αριθμό των παιδικών χαρών που θα μπορούσαν να  ενταχθούν στο πρόγραμμα. Πόσες και ποιες παιδικές χαρές επωφελήθηκαν από αυτό; Είναι ένα εύλογο ερώτημα το οποίο δεν έχει λάβει παρά γενικόλογες απαντήσεις μέχρι στιγμής, ενώ, σε αντίθεση με άλλους Δήμους, οι οποίοι με την υλοποίηση του εν λόγω προγράμματος εξέδωσαν Δελτία Τύπου, ο Δήμος Σαρωνικού δεν έχει ενημερώσει σχετικά τους πολίτες. Όσο και αν το αναζητήσαμε -και ασφαλώς θα θέλαμε να αποδειχθούμε λάθος- δεν εντοπίσαμε επίσημη ανακοίνωση για την υλοποίηση του εν λόγω έργου.

Ξεκίνησε καλά, έληξε άδοξα

Ας επιστρέψουμε, όμως, στο αρχικό μας θέμα, τη χρηματοδότηση της ανακαίνισης και πιστοποίησης 24 παιδικών χαρών στον Δήμο, με κονδύλια της Περιφέρειας Αττικής. Στις 7 Αυγούστου του 2018, η διοίκηση Σωφρόνη ανακοινώνει με Δελτίο Τύπου την έναρξη του έργου των εν λόγω παιδικών χαρών*3.  Τα έργα δείχνουν να ξεκινούν ομαλά και επικρατεί μια θετική διάθεση προσμονής από μικρούς και μεγάλους ότι ο Δήμος Σαρωνικού θα διαθέτει στο εξής, όχι μόνον σύγχρονες αλλά και πιστοποποιημένες, ασφαλείς παιδικές χαρές. Ωστόσο, λίγο πριν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019, το δημοτικό συμβούλιο δέχεται εισήγηση και καταλήγει στην απόφαση 91/2019, με την οποία μειώνει τον αριθμό των παιδικών χαρών, που κρίνεται ότι μπορούν να αντλήσουν πόρους από το πρόγραμμα της Περιφέρειας, από τις 24 στις 12. Δύο είναι οι βασικοί λόγοι γι’ αυτήν την απόφαση: 1) ότι, από την σύνταξη της αρχικής μελέτης το 2014 έως την έναρξη υλοποίησης των έργων το 2018, οι παιδικές χαρές είχαν υποστεί περαιτέρω φθορές και βλάβες, που δεν είχαν προβλεφθεί, άρα απατείται μεγαλύτερη δαπάνη για την ανακατασκευή τους. 2) Δεύτερον και σημαντικότερο ότι η αρχική μελέτη είχε συνταχθεί με την «φιλοσοφία της άρσης της επικινδυνότητας των παιδικών χαρών µε διάφορες επεµβάσεις, µε την έννοια της βελτίωσης, και όχι πάντως της τελικής πιστοποίησης από τους αρµόδιους φορείς». Αντίθετα, «στην από 16-6-2017 αναφερόµενη Προγραµµατική Σύµβαση, ορίζεται ρητά στο άρθρο 1 – παράγρ. 2 – ότι …σκοπός του έργου είναι η συνολική αναβάθµιση και πιστοποίηση παιδικών χαρών…».*4

Οι 24 που έγιναν 12 και μετά προλάβαμε… 2!

Η Προγραμματική Σύμβαση είναι αυτή που υπογράφεται μεταξύ Περιφέρειας και Δήμων, αποτελώντας τον οδηγό-κανονισμό για την άντληση των χρηματοδοτήσεων ενός εκάστοτε έργου. Φυσικά, σε κάθε Προγραμματική Σύμβαση περιλαμβάνονται η ακριβής περιγραφή και οι προδιαγραφές κάθε έργου. Στην περίπτωση δε των παιδικών χαρών, και ο αριθμός αυτών τις οποίες αφορά η συγκεκριμένη χρηματοδότηση. Επαναλαμβάνουμε, λοιπόν, ότι λίγο πριν από τις Δημοτικές Εκλογές του 2019, ο αριθμός των παιδικών χαρών που εντάσσονται στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Περιφέρειας μειώνεται από  24 σε 12.

Εστω, 12! Και η υπόθεση αυτή έχει συνέχεια… Έπειτα, απευθυνθήκαμε στον τέως Δήμαρχο, κο. Γ. Σωφρόνη,  όταν διαπιστώσαμε ότι από τις 12 που προκρίθηκαν από το Δημοτικό Συμβούλιο για να λάβουν τελικά χρηματοδότηση, κάποιες βρίσκονται στην πρότερη, χείριστη κατάστασή τους ακόμη!

Ερωτηθείς ο κος. Σωφρόνης, πόσες παιδικές χαρές αναβαθμίσθηκαν στο Δήμο Σαρωνικού επί των ημερών του (2014-2019), μάς απάντησε «συνολικά 7».

Και πόσες από αυτές χρηματοδοτήθηκαν από το κονδύλι της Περιφέρειας;  «Δύο» ήταν η απάντησή του, για να συνεχίσει λέγοντας ότι οι υπόλοιπες πέντε ανακαινίσθηκαν σε βαθμό που θα μπορούσαν να λάβουν πιστοποίηση, είτε στο πλαίσιο αναπλάσεων δημοτικών χώρων (όπως πλατείες) με κονδύλια του Δήμου, είτε με την υποστήριξη ιδιωτών χορηγών.

Γιατί φτιάξατε μόνον δύο και όχι δώδεκα, ήταν το επόμενο ερώτημα. «Διότι ήρθαν οι αυτοδιοικητικές εκλογές, τις οποίες χάσαμε και δεν μπορέσαμε να προχωρήσουμε», απάντησε ο κος. Σωφρόνης.

Το εύγλωττο ερώτημα που ακολούθησε ήταν: Πόσες εκ των 7 είναι πιστοποιημένες; «Τέσσερεις», απάντησε ο κος. Σωφρόνης, λέγοντας ότι η θητεία του έληξε όταν έχασε τις εκλογές του 2019 και  την διοίκηση ανέλαβε η παράταξη του κου. Π. Φιλίππου, οπότε δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει και τις εν λόγω πιστοποιήσεις.

Οταν πέφτει η…σκυτάλη!

Το 2019 την σκυτάλη της  Δημοτικής Αρχής παίρνει ο κος. Φιλίππου από τον κο. Σωφρόνη. Και εδώ φθάνουμε στο δια ταύτα, στο σημείο όπου η σκυτάλη φαίνεται να πέφτει από τα χέρια των παραλαβόντων, για να καταλήξει η Περιφέρεια να μηδενίσει ένα σημαντικό μέρος της χρηματοδότησης προς το Δήμο Σαρωνικού για το έργο των παιδικών χαρών.

Τι συνέβη; Πού έγινε το λάθος; Όταν προ μηνών συνομιλήσαμε με αρμόδιο αιρετό, μας ανέφερε ότι «όταν ήρθαμε στον Δήμο, παραλάβαμε από τον κο. Σωφρόνη μία σύμβαση…προφορική, που ήταν καλή, την υιοθετήσαμε και εμείς…». Ερωτηθείς τότε ο αιρετός τι εννοεί όταν αναφέρεται σε «προφορική σύμβαση» εφ΄οσον  πρόκειται για δημόσια έργα, δεν θέλησε να επεκταθεί. Δεν επιμείναμε, για να ανακαλύψουμε, στο πλαίσιο  της δημοσιογραφικής έρευνας, ότι η «προφορική σύμβαση» είχε να κάνει με το γεγονός ότι η Δημοτική Αρχή που ανέλαβε το 2019 ουδέποτε φρόντισε για την τροποποίηση της Προγραμματικής Συμφωνίας με την Περιφέρεια, αφήνοντας ανοικτή την πόρτα για την επιστροφή μέρους των κονδυλίων σε αυτήν. Όπως περιέγραφε τον Ιούνιο του 2020 ο αντιδήμαρχος κος.  Κυριακόπουλος, στο πλαίσιο Δημοτικού Συμβουλίου για το θέμα: «με την υπ’ αριθμόν 91/ 2019 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου τροποποιήθηκε το φυσικό αντικείμενο και περιορίστηκε από 24 σε 12 ακριβώς διότι το ποσό  δεν ήταν επαρκές, ώστε να πιστοποιηθεί το σύνολο των 24  παιδικών χαρών. Αυτό που δεν έγινε, όμως, τότε ήταν πως αντίστοιχα θα έπρεπε να τροποποιηθεί και η προγραμματική σύμβαση με την περιφέρεια. Αυτό  έχει δημιουργήσει δυστοκία στην εκταμίευση των πληρωμών του εργολάβου και το έργο καρκινοβατεί,  παρότι και  με την προηγούμενη διοίκηση και από τη σημερινή  το έργο έχει πάρει συνεχείς παρατάσεις που φθάνουν  το Μάρτιο του 2022. Ταυτόχρονα οι παιδικές χαρές είναι κλειστές με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τοπική κοινωνία και τα παιδιά και συνεπώς θα πρέπει να γίνει προσθήκη της τροποποίησης της σύμβασης με την εταιρεία». 

Στο ίδιο Δημοτικό Συμβούλιο, ο τέως δήμαρχος, κος. Σωφρόνης, θα ανέφερε ότι το λάθος ήταν εξ ‘ αρχής της τεχνικής  υπηρεσίας του Δήμου, που δεν αξιολόγησε σωστά την έκταση των απαιτούμενων έργων, αλλά και της αρμόδιας Επιτροπής της Περιφέρειας, από την οποία είχε απορριφθεί η αλλαγή της Προγραμματικής Συμφωνίας ως μη αναγκαία(!!!) Την ίδια ημέρα, σε εκείνο το Δημοτικό Συμβούλιο του Ιουνίου 2020, ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου, κος. Κλάπας, θα μοίραζε επίσης την ευθύνη ανάμεσα σε παράγοντα της Περιφέρειας και της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου. Όπως συνοπτικά ανέφερε στην ίδια συνεδρίαση ο κος Κλάπας: «Δεν ήταν θέμα πολιτικών προσώπων, ήταν θέμα του Διευθυντή της επιτροπής της Περιφέρειας που είπε “μην προχωράτε σε τροποποίηση της προγραμματικής κλπ”, όμως, σωστά η οικονομική υπηρεσία δεν μπορεί να πληρώσει λογαριασμό μίας σύμβασης με διαφορετικό φυσικό αντικείμενο, διότι ενδεχομένως να γίνει καταλογισμός και μάλιστα σε πρόσωπα.  Η Τεχνική Υπηρεσία θα έπρεπε να γνωρίζει πως δεν υπάρχει αλλαγή φυσικού αντικειμένου χωρίς αλλαγή προγραμματικής σύμβασης. Όταν ήλθε εδώ η απόφαση θα έπρεπε να  συνοδεύεται από μία επιστολή για τους λόγους που θα έπρεπε να γίνει η αλλαγή της προγραμματικής. Αυτή η επιστολή δεν πήγε ποτέ. Πράγματι μας παραπλάνησαν οι Υπηρεσιακοί της Περιφέρειας οι οποίοι, όταν τους ζητήσαμε να γίνει η πληρωμή χωρίς αλλαγή προγραμματικής, δεν το έκαναν…»

Αναζήτηση ευθυνών και επίσημες…φήμες!

Παρατηρήστε ότι ο κος Κλάπας κάνει ευθέως αναφορά σε παραπλάνηση εκ μέρους των Υπηρεσιακών της Περιφέρειας, αν και με πολύ προσεκτικό  λόγο δεν καθιστά ξεκάθαρο ποιος από τον Δήμο Σαρωνικού έχει την ευθύνη της μη αλλαγής της Προγραμματικής Σύμβασης, αναφερόμενος γενικόλογα στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου.  Μέχρι στιγμής, λοιπόν, δεν γνωρίζουμε να έχουν αναζητηθεί σχετικές ευθύνες, ενώ σε μία περίπτωση, εκ μέρους επίσημων χειλέων, μάς ειπώθηκε ότι «θα πάμε τον εργολάβο στα δικαστήρια» και σε μία άλλη από  – ακόμα πιο – επίσημα χείλη, ότι «έχουμε πάει τον εργολάβο στα δικαστήρια…».  Αλλά ουδέποτε μας κατέστη σαφές σε τι μπορεί να έχει φταίξει ο εργολάβος…μάλιστα μία από τις επίσημες φήμες – που μας μεταφέρθηκαν – ήταν ότι ο εργολάβος φταίει διότι δεν τα βρίσκει  με τον…υπεργολάβο!!!

Η αίσθησή μας ήταν ότι κανείς δεν έχει πάει κανέναν στα δικαστήρια, γεγονός που επαληθεύσαμε και ισχύει! Αλλά και ότι, μέχρι …νεοτέρας, απλώς θα ζήσουμε με πληθώρα πεπαλαιωμένων, ίσως και επικίνδυνων και πάντως μη πιστοποιημένων παιδικών χαρών στον Δήμο Σαρωνικού…

Τι λέει η Περιφέρεια;

Με βάση όλα τα προαναφερόμενα, απευθυνθήκαμε στην Περιφέρεια, για να ρωτήσουμε το οφθαλμοφανές: «Γιατί αποτρέψατε την Δημοτική Αρχή Σαρωνικού από το να αναπροσαρμόσει την Προγραμματική Σύμβαση;» Η απάντηση ήταν αποσβολωτική: «Διότι οι οι Προγραμματικές Συμβάσεις δεν αναπροσαρμόζονται, δεν αναθεωρούνται…Ισως μπορεί κάποιος να καταργήσει μία τέτοια σύμβαση και να την φτιάξει και πάλι εξ αρχής…».

Πράγμα που προφανώς δεν έγινε. «Δίναμε συνεχώς παρατάσεις στην Σύμβαση, αλλά το να ξαναγραφτεί από την αρχή, όχι δεν έγινε…» μας είπαν από την Περιφέρεια.

Τι άλλο θα μπορούσε να κάνει ο Δήμος Σαρωνικού για να αντλήσει αυτά τα χρήματα και να μην χαθούν, ρωτήσαμε. Μία λύση μας είπαν, θα ήταν να διατηρήσει τον αριθμό των 24 παιδικών χαρών προς χρηματοδότηση, όπως αναφέρονται στην Προγραμματική Σύμβαση, και σε κάθε περίπτωση να συμπληρώνεται από τον Δήμο, με ιδίους πόρους, το ποσόν που θα απαιτείτο, ώστε να φτιαχτούν σωστά οι παιδικές χαρές και να μπορούν να πιστοποιηθούν.

Θα ήταν και αυτό μία λύση, πάνω από την οποία φαίνεται ότι κανείς δεν σκέφτηκε να σκύψει…

Η αντιπολίτευση και οι…ανενεργοί πολίτες…

Και δυο τελευταία λόγια για την υπόθεση και τον ρόλο των μικρότερων, αντιπολιτευόμενων παρατάξεων στον Δήμο: δυστυχώς ουδεμία εξ αυτών κατάφερε  να «σηκώσει» το θέμα, όπως λέγεται στη δημοσιογραφική γλώσσα, δηλαδή, να το αναδείξει και στα ακόμη πιο καθημερινά ελληνικά να το κυνηγήσει. Η αλήθεια είναι ότι η κα. Τάνια Γαλανοπούλου, της παράταξης Λαϊκή Συσπείρωση, που στηρίζεται από το ΚΚΕ, υπέβαλε το 2020 προς τον υπεύθυνο αντιδήμαρχο, κο. Κυριακόπουλο, ερωτήσεις σχετικά με τις τύχες των παιδικών χαρών, ενώ εξέδωσε και σχετικό Δελτίο Τύπου. Ανάλογα ερωτήματα έθεσε  και ο κος Τσιγαρίδας  στη σχετική συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Όπως μας είπε, όμως, η κα Γαλανοπούλου, δεν υπήρξαν κινητοποιήσεις για το θέμα και ο λόγος – όπως τον αντιληφθήκαμε- ήταν ότι δεν φαινόταν υπαρκτή η κρίσιμη μάζα πολιτών που θα τις υποστήριζε. Κρίμα, διότι  ίσως αυτή να ήταν μία από τις λίγες φορές, που οι (άλλοτε) ηχηρές μειοψηφίες και οι αποκαλούμενοι «ενεργοί» πολίτες στον Δήμο Σαρωνικού θα ήταν πραγματικά χρήσιμοι…

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*